HOE VIND JE EEN NIEUWE BAAS NAAR JE ZIN?

Welke eigenschappen moet je hebben?
In dit millennium zijn campers ook geėmancipeerd en hoef je dus niet af te wachten wie je volgende baas zal zijn.
Zoals ik eerder bij de achtergronden reeds vertelde heb je als camper ook de mogelijkheid om je nieuwe baas te kiezen.
Je moet vaak inspelen op de situaties die zich voordoen. Als je meewerkt bij een proefrit heb je een streepje voor bij je nieuwe baas.
Als je dus tegenwerkt zal de potentiėle baas je juist niet nemen.
Het is net als bij het zoeken naar een nieuwe baan. Als nieuwe bazen schaars zijn moet je ook daar extra je best doen om in de
smaak te vallen.
Je technische capaciteiten zijn zo boven water te halen maar door je gedrag onder bepaalde
omstandigheden kun je later een goede band met je toekomstige bazen mee opbouwen.
Als het meteen goed klikt heb je de volgende jaren er zeker voordeel van.
Want ook al zijn campers geen kuddedieren, met wat sociaal gedrag kun je nog samen met je baas een goed team vormen en zo nog
veel leuke dingen beleven.
Welke moet je nieuwe baas hebben?
Je moet ook wat mensenpsychologie kennen. Hoe is je toekomstige baas van aard en wat zijn z“n criteria om voor jou te kiezen.
Je moet dus alle sensoren die je hebt op scherp stellen en adequaat op zijn verlangens inspelen.
In mijn geval wist ik dat mijn nieuwe baas rationeel en methodisch te werk is gegaan om mij
te vinden en dat zijn denkvoorkeur bovendien
ook zeer creatief is.
Uit ervaring weet hij dat een fabriekscamper na jaren van ontwikkeling op een bepaald niveau is gekomen en dat liet ik hem dan via mijn oude baas ook zien.
Uit ervaringen met het zelf afbouwen van een jachtje weet hij dat behalve de technische ook de psycho-sociologische aspecten belangrijk zijn.
Het is ook goed om snel een goede inschatting te maken van de omgeving waarin je straks moet kunnen functioneren.
Weer in mijn geval schatte ik in dat mijn toekomstige bazin ook vaak met mij zal rijden en dat mijn nieuwe baas wel raad zal weten met verschillende technische zaken die moeten worden verholpen.
Uit de gesprekken van mijn oude baas met de dochter van mijn nieuwe baas heb ik vernomen dat zij en haar man en kinderen enthousiast waren.
Ook de zoon van mijn nieuwe baas en zijn vrouw en dochter waren vol enthousiasme over mijn aanschaf.
En van mijn nieuwe baas hoorde ik later dat de familie van zijn vrouw het ook een snelle aanschaf vonden.
Het klinkt dus allemaal positief.
Mijn nieuwe bazin hoorde ik bij de gesprekken zeggen dat mijn oude bazin mij zeer goed onderhouden had en dat zij van plan was om dat later ook te doen.
Nou dat hoorde mijn nieuwe baas natuurlijk ook en die kocht later allemaal speciale schoonmaakspullen om me schoon te maken en in de was te zetten.
Hij informeerde waar in zijn omgeving een wasstraat was die een 2,70 m hoge camper kon wassen.
Hij liet in mij ook nog een SCM klasse 2 beveiligingsinstallatie inbouwen. Nou dat vond ik ook heel prettig want dan kon ik met extra sensoren aanvoelen of er
ingebroken werd en ze kunnen zonder alarmontgrendelingssleutel ook niet starten.
Welke activiteiten moet je nieuwe baas uitvoeren?
Mijn nieuwe baas verzamelde informatie en
kennis over het gebruik van
campers.
Na de eerste testritten wist hij wat er nog aan schortte aan mijn outillage.
Zo had hij meteen gezien dat een wiel verwisselen niet mogelijk was met zo“n korte wielsleutel.
Zelfs een normale kruissleutel van een personenauto bleek onvoldoende te zijn. Hij kwam met een verlengingsbuis op de proppen.
Bij de eerste keer dat er gekookt moest worden kwam Ton erachter dat de kogelafsluiter van
de gasslang lekte. Die heeft hij zo gauw mogelijk vervangen.
Hij slaapt met mijn bazin bovenin. Daartoe heeft hij een opstapje beneden en boven het glazen schermpje van het comfoor gemaakt want niet iedereen is zo
lenig als hij. Vooral niet als men midden in de nacht naar mijn toilet moet.
Ook heeft hij in alle schappen antislipfolie aangebracht.
De hangkast heeft hij verkleind maar met twee schappen uitgebreid.
Ook heeft hij voor oneffen kampeerterreinen tapse wielblokken laten maken die hij meeneemt
op onze reizen.
Voor Italie heeft hij een gestreept gevarenschild achter op het fietsenrek gemaakt.
Alle slijtageplekken en oneffenheidjes op mijn huid heeft hij met een penseel en lak weggewerkt.
Ik zie er uit als een jonge camper en niet als een van middelbare leeftijd. Dat kun je ook niet merken aan het gedrag van mijn nieuwe baas, al was
hij bij de "bijna gepensioeneerdengroep" de echt gepensioeneerde.
Toos heeft ook meteen dekens over de stoelen gezet en hoezen over de armleuningen. Zo houdt zij mijn bekleding mooi schoon.
Aan zijn sleutelbos heeft Ton nu een minizaklantaarn hangen, handig als je in het donker het sleutelgat van mijn deur moet
vinden. Zo houd je mijn lakwerk krasvrij.
Hij heeft ook de afmetingen van de kist die ik achter me heb opgemeten. Het is 103 x 54 x 41 cm. Het heeft een inhoud van 228 liter dus.
Wat hier geschreven staat heeft Ton voor mij in een mindmap overzichtelijk weergegeven.
Zijn eigen mening hoe je een camper naar zijn zin kan uitzoeken kun je hier lezen.
Verder Terug
Naar boven Gullivert's Home Page
Idem+zijframe