HOE LANG GAAT EEN CAMPER MEE?

Welke eigenschappen heb je?
Afhankelijk wie je makers zijn kun je verwachten dat je eigenschappen zoals degelijkheid, souplesse, robustheid,
esthetisch voorkomen, uniciteit, complexiteit in meer of mindere mate in je ingebouwd zijn.
Afhankelijk nog van je reis- en rustomgeving kun je goede of minder goede omstandigheden op
je af zien komen. Ook je baas en andere berijders kunnen sterk hun invloed op je levensduur uitoefenen.
En de bomen langs je reisroute kun je beter uit de weg gaan.
Benamingen
Mijn baas noemt mijn soort een camper omdat hij van korte woorden houdt.
In mijn officiële papieren heet ik kampeerauto.
Onze zuiderburen zouden mij een motorhome noemen.
Onze oosterburen noemen mij Wohnmobil.
Onze Franse buren noemen mijn soort motorcaravannes of camper cars
Onze Engelse overburen zouden mij Camper(van) noemen.
Bij de zuid Italianen behoor ik bij de autocaravan.
In Spanje en Portugal zou ik het niet weten want daar ben ik nooit geweest. Mijn baas wel, maar die weet het momenteel nog niet.
Hoe ik in Denemarken, Noorwegen en Zweden genoemd wordt weet ik niet meer want mijn vorige baas is het ook vergeten.
Basismerk
Veel campers zijn gebouwd op basis van een bepaald merk en type bus of transportauto.
Als die populair is of minder duur heb je kans dat veel camperbouwers zich daar op storten om een camper naar hun
smaak in weer verschillende uitvoeringen te maken.
De modellen die er op de markt zijn verschillen sterk van elkaar. Als je uiterlijk bijna op
een normale bus lijkt heet het een integraalcamper. Als je er rechtop in kunt staan heet het
met verhoogd dak. Als het dak alleen tijdens stilstand geheven kan worden heet dat een hefdak.
Een verlengde bus heet dan verlengd. En met een slaapplaats hoog boven de motorkap heet een alkoofcamper.
Mijn baas noemt mijn bovenslaapplaats "bovenbedstee".
De bekende camperbouwers in het buitenland heten Knaus, Hymer, Paradiso, Karmann, Westfalia
en nog vele anderen. Zie ook deze lijst van fabrikanten
Zo heb je bij de basismerken de Franse merken Renault, Citroen en Peugeot die verschillende basis busjes op de markt brengen. De Italianen hebben
Fiat. De Spanjaarden Iveco. De Engelsen hebben Ford als autosleeper.
De Duitsers Mercedes, Ford en Volkswagen.
Tot deze laatste categorie behoor ik ook en mijn camperbouwer heet Westfalia. Ik ben van het type California model
Exclusive. Ik ben dus een camper met verhoogd dak en verlengd chassis.
Voor de verzekering was Volkswagen en mijn chassisnummer voldoende naast mijn kenteken nummer.
Degelijkheid
Ik ben naar Duitse maatstaven gebouwd dus goed en degelijk. Na tientallen jaren evolutie is zowel de basisbus als de opbouw
zeer goed ontwikkeld. De laatste jaren is het qua uiterlijk wel uitontwikkeld. Maar inwendig kunnen veel electronische snufjes
mijn interieur comfortabeler maken.
Door deze degelijkheid kan ik wel meer dan twintig jaar een goede reisgenoot blijven zijn.
Souplesse
Mijn bazin zegt dat ik mij zo soepel als een eend voortbeweegt. Hiermee bedoelt zij de 2CV van Citroen van weleer.
Het is een compliment, want ik ben vier keer zo zwaar en bijna twee keer zo lang.
Dit komt door de lange wielbasis en de soepele torsievering.
Deze eigenschap komt vooral ten goede aan de op- en inbouw van mijn gestel. Ook de kopjes en glazen in de kasten hebben daardoor minder te lijden.
Ook met deze eigenschap bevorder je dus de levensduur van het chassis en het interieur.
Robustheid
Dat een robuste bouwwijze samen met het gebruik van hoogwaardige bouwmaterialen bijdraagt tot een langere levensduur kun je al afmeten aan de piramides van eeuwen geleden.
Ook de Mack was als vrachtauto bijna niet kapot te krijgen vanwege zijn robuste bouwwijze. Zo is een robuste bouwwijze dus bijna een garantie voor een lang camperleven.
Aan het gewicht kun je merken hoe robust een auto gebouwd is. Met ruim 1500 kg is dit busje niet direct een zwaargewicht. Maar door het inbouwen van het interieur van de camper is er weer zoŽn 700 kg bij gekomen.
Alles tezamen toch nog een solidere bouwwijze dan de allerlichtste campers.
Dit komt ook de levensduur ten goede.
Maar hoe zwaarder een auto is hoe meer wegenbelasting je moet betalen.
Mooie vormgeving
Een mooie vormgeving nodigt uit om dit zo te houden. Dat betekent dat er dus meer zorg wordt besteed aan het onderhoud. Hoewel dit voor het
exterieur zeker geldt wordt het interieur en het inwendige vaak vergeten. Mijn voorkomen en mijn opperhuid is nog puntgaaf.
Mijn baas wil het zo lang mogelijk zo houden.
Na de wasbeurt wrijft hij mij lekker in met een goede natuurlijke wassoort.
Ook mijn interieur houdt hij vaak in schone conditie.
Mijn bazin zoekt het in bekledinghoezen.
De hazewindhond Tiga probeert zijn nagels in te trekken maar dat lukt hem niet erg. Mijn cabinevloer kan er wel tegen.
Ben ik uniek?
Nee, dat ben ik zeker niet want dan zou ik 100 % handmatig gefabriceerd zijn. Nee, ik ben van huisuit vanuit een grote serie bussen afkomstig
die door de camperfabrikant verder afgebouwd is in een relatief kleinere serie van exclusieve modellen.
Het voordeel is dat de fouten er al uitgehaald zijn en dat ik ook broertjes en zusjes heb die ik onderweg tegen kan komen.
Je kunt dan er van op aan dat ik daardoor win aan kwaliteit en dus ook levensduur.
Ben ik een complex product?
Nee, van huis uit niet. Mijn hart (Dieselmotor) kan wel vier keer het klokje rond zullen ze zeggen. Dat betekent dat ik meer dan 400.000 km kan afleggen.
Als ik het met een gemiddelde snelheid van 80 km/uur doe doe ik daar 5000 uur over. En als je mijn hart met 3000 toeren per minuut laat kloppen of wel
180000 toeren per uur. Dan kom je dus tot de conclusie dat ik die 900.000.000 omwentelingen in mijn leven met mijn hart makkelijk haal.
En als je uitrekent dat ik gemiddeld 20.000 km per jaar rij kom je ook op een levensduur van 20 jaar.
In dit millennium zijn de smeeroliesoorten zodanig ver ontwikkeld dat ik nooit droog kom te staan en dat alles dus gesmeerd loopt onder alle omstandigheden en temperaturen.
Maar de praktijk blijkt toch anders te lopen dan de theoretische voorstellingen van zaken die hier verteld worden.
Na de eerste grote reis naar Bretagne heeft mijn baas mij laten doormeten maar ze konden niets vreemds ontdekken. Alles was schijnbaar in orde.
Maar het olieverbruik bleef maar toenemen.
Na de reis naar Sicilie was mijn dorst naar olie 1 op 300 km en na een jaar verder gereden te hebben was mijn dorst na Slowakije 1 op 200 km. Bij de reis naar Parijs gebruikte ik reeds 1 op 100 km olie. En begin 2006 was het om en nabij de 90 km.
Dus in februari 2006 heeft mijn baas mijn hart (dieselmotor) maar grondig laten vernieuwen. Behalve een nieuw onderblok met carter en krukas heeft hij mijn cilinders en zuigers ook laten vervangen.
Want hij vond het maar niks dat ik om de 80 km een liter olie bijgevuld moest hebben. Hij moest constant kannen met olie voor me kopen omdat ik zo'n dorst had. Hij vond het ook onverantwoord voor de achterliggers die mijn walm moesten inademen
Hij had bij de garage die hij uitgekozen had , na twee andere ook gevraagd te hebben het euvel te verhelpen, gezien dat de eerste zuiger aan de bovenzijde beschadigd was. Bij navraag hoe het zo kon komen vertelden ze hem dat waarschijnlijk de distributietandriem het een keer begeven had.
Dat was dus die keer dat mijn oude baas het liet vernieuwen.
Maar met een vernieuwd hart moet het mogelijk zijn om toch die 400.000 km af te leggen. In het tempo waarin mijn baas het nu met mij doet kan het nog wel 20 jaar duren! Dan zal ik dus 31 jaar oud worden!
Mijn baas wil ouder worden dan ik.
Hij wil proberen om 100 jaar oud te worden. Hij is
fanatiek bezig om informatie en kennis te verzamelen hoe je zo oud kunt worden.
Als zijn hart gemiddeld 70 slagen per minuut maakt zal die 3,6792 miljard keren moeten werken in die honderd jaar. Bij de oudste mens was dat meer dan vijf miljard.
Dat ik behalve een auto gedeelte ook een woongedeelte heb is uit het Nederlandse woord kampeerauto reeds af te leiden.
Je kunt het eigenlijk lux kamperen noemen want sommige broers en zussen van mij bezitten ook nog een douche en berging voor de motorfiets of scooter.
Mijn baas wil mij niet te veel opzadelen met te veel complexiteit. Als hij later een laptop met DVD speler aanschaft kan hij die natuurlijk wel aansluiten op mijn 220 V stopcontact.
Zo ook zijn scheerapparaat. Maar dat gaat verder buiten mij om. Hij zal beslissen wat ik moet doen. En als hij in een groot bos niet meer weet waar hij is kan hij via een GPS systeem zelf tegen mij
aangeven waar ik dan naartoe moet rijden. Hij neemt gewoon de bestuurdersplaats in.
Je reisomgeving
Als je vaker naar warme landen reist is een airco natuurlijk verrukkelijk voor je berijders. Maar je banden zullen dan door de warmte meer slijten.
Ook wanneer je slechte wegen berijdt zal je vering het zwaar te verduren hebben.
Ook als ik zware bergpassen moet nemen boven de 2000 m zal mijn hart ook wel wat te doen hebben.
Voor de wintersport is de standkachel wel voldoende maar het kost toch meer brandstof.
Winterbanden of sneeuwkettingen zijn bij ijzel noodzakelijk.
Als je in de winter vaak door de pekel moet rijden is het prettig dat je baas je daarna flink afspoelt.
Hij moet je van onderen zeker eerst goed tegen die pekel beschermen voordat hij je erop uit stuurt.
Je rust omgeving
Rust roest is het gezegde en dat is ook zo. Als ik moet rusten dan doe ik dat liefst in een
warme droge garage. Maar als dat niet mogelijk is dan wil ik wel
vaker schoongewassen en daarna in de was gezet worden.
Afhankelijk waar ik uit kan rusten is het soms dicht bij de kust of in het binnenland.
Vanwege het zilte klimaat aan zee heb ik het liefst dat laatste .
Je berijders
Mijn baas kijkt vaak naar mijn toerenteller om te zien of ik nog in het gunstige gebied draai.
Want hij weet dat ik bij 2200 tpm mijn maximum koppel kan leveren. Hij schakelt mijn versnelling terug naar een lagere als mijn motor
toerental terugvalt naar de 2000 tpm. Bij het stijgen van een helling laat hij mij dan tot
zoŽn 3500 tpm optrekken en schakelt dan naar de volgende versnelling. Bij een afdaling
schakelt hij bij die toerentallen naar een lagere versnelling na eerst afgeremd te hebben. Bij het afremmen voor een stoplicht of bocht
doet hij dat op de motor en let hij ook op mijn toerentallen.
Mijn bazin zal dat ook nog van hem moeten leren.
Maar zij kan meer kilometers uit mijn tank persen doordat zij anticiperend rijdt en een
lagere kruissnelheid aanhoudt.
Als je acht slaat op al deze raadgevingen kan ik zeker 20 jaar of langer mee.
Ik heb ook wel eens andere campers gezien die wel 30 jaar oud zijn en die rijden nog.
En mocht je willen weten hoe mensen trachten hun kansen om hun
doelstellingen te bereiken, dus ook hun ouderdom, denken te vergroten dan kun je hier verder lezen.
Verder Terug Naar boven Gullivert's Home Page Idem+zijframe