HOE VIND JE EEN CAMPER NAAR JE ZIN?

Welke criteria leg je aan?
Dat Toos en ik voor een camper in zijn en niet voor een caravan komt door de ervaring van jaren geleden
met de caravan van haar ouders. Die bleef bij 90 km per uur op de Duitse Autobahn al gauw achter op onze auto en
wij raakten zo elkaar al gauw kwijt. Het afhaken en gereed maken van een caravan duurde bovendien bijna net zolang als het opzetten van
onze tent. Het zien van omgewaaide caravans bij gevaarlijke passages tussen bepaalde heuvels gaf de doorslag.
Dus waren wij meer in voor een camper.
In dit millennium zijn campers al zodanig geëvolueerd dat ze te keus en te keur te koop zijn.
Als je als leek geconfronteerd wordt met deze situatie is het niet direct eenvoudig om snel een
goed beeld van het geheel te krijgen. De beste methode vind ik zelf om maar ergens te beginnen en van beide kanten
informatie te verzamelen. Van de vraag zijde en van de aanbod zijde.
Ook hier is in het begin de zaak nog niet helemaal duidelijk.
Daarom is het verstandig om een informatie structureringsmethode te gebruiken om snel een overzicht te kunnen hebben.
Voor dit doel gebruik ik zelf Mindmanager, maar het zou ook met MaxThink of Houdini kunnen.
In ons geval waren de eisen dat het binnen het budget zou blijven en qua volume niet te groot moest zijn heel belangrijk.
Verder moest de camper niet te oud zijn en zeker 7 jaar nog mee kunnen. Als hij dan nog wat
op zou brengen is het helemaal mooi. Waardevastheid van een camper is dus belangrijk.
Ook nog eigenschappen als goede wegligging, makkelijk te onderhouden, bewaarplaatsen van binnenuit bereikbaar zijn. Hij moet ook vier slaapplaatsen hebben.
Verdere eigenschappen als windgevoeligheid en in goede staat zijn worden ook meegenomen in de beslissing.
Dat de kleur hierin nog geen rol speelt en toch mede de keus heeft bepaald is een toeval. Ook wie de verkoper is.
Want ook al kun je rationele aspecten als BOVAG, ANWB-keuring, een rol laten spelen. Het kopen is vaak ook nog een kwestie van vertrouwen,
dus goed kunnen inschatten of je de verkoper vertrouwt.
Waar kun je een goede camper vinden?
Eerst waren Toos en ik minder gericht bezig om alle informatie te verzamelen. Pas toen wij wisten welk merk en type camper wij wilden hebben was het betrekkelijk
eenvoudig om de plaatsen waar deze te koop waren te bezoeken en ook via particulieren te bevragen.
Eerst bezochten wij de officiele importeur en de gespecialiseerde merkenbedrijven. Maar die bleken hun brood ermee te verdienen en waren de campers die wij leuk vonden boven onze begroting.
Via het Internet waren bij de campersite ook campers te vinden. Maar ook op andere advertentieplaatsen vonden wij verschillende soorten campers.
We zochten die uit die binnen ons budget vielen en waar wij van vonden dat die ook aan de
andere voorwaarden voldeden. Zo kwamen wij uiteindelijk op Gullivert terecht bij een particulier.
Welke eigenschappen moet je hebben, als nieuwe camperbaas?
Je moet natuurlijk wat camperpsychologie kennen. Wat zou zoŽn camper als hij kon praten eigenlijk
willen? Dat hij lekker in zijn vel blijft zitten is ook voor campers belangrijk denk ik.
Dus hij moet goed onderhouden worden en niet gestresst raken.
Hij moet ook niet vol gepropt worden met onnodige dingen want dan wordt hij te zwaar.
Je zou voor campers eigenlijk ook een ideaal lengte gewichtsverhouding moeten kunnen aangeven
zoals voor mensen de Quetelet-index.
Een totaalgewicht van 3500 kg is voor je B-E rijbewijs het maximum.
Dus zowel zijn hart (motor) als zijn lijf (carosserie) moeten goed kunnen blijven functioneren in het zilte klimaat van Zeeland als hij uitrust en
met een gezond hart en sterk lijf door Europa trekt.
Daarom moeten die twee hoofdonderdelen goed worden onderhouden.
Dat het bij hem tussen de zijspiegels (oren) ook goed moet blijven functioneren is vanzelfsprekend.
De boord computer om de huishoudaccu op peil te houden moet in ieder geval tot het eind toe niet aan geheugenverlies lijden.
Dat hij mee moet kunnen gaan met de eisen van de tijd is voor hem ook een weldaad.
Als er bijvoorbeeld in de toekomst cruise-control verplicht zal worden dan moet dat ook kunnen.
Een routeplanner op het dashboard is nu ook al mogelijk. Een laptop gebruiken terwijl je als bijrijder meerijdt is nu ook
mogelijk met een omvormer.
Een tag voor rekening rijden door de tunnel is natuurlijk ook makkelijk en goedkoper.
Zo ook een traceerchip tegen diefstal.
Met een GPS aan boord weet je ook waar je bent en kun je desnoods de hulpdiensten via je mobiel
vertellen waar je bent.
En een zonnepaneel voor extra energie of warmte is nu ook al mogelijk.
Wat verder weg is een anti bots beveiligingssysteem.
Een antiklapbandvelg kun je ook tegen meerprijs in laten bouwen.
Een schotel voor je Canal+ abonnement en Internet verbinding is nu ook mogelijk.
Gaslekkage detectie en rookmelders kunnen ook snel ingebouwd worden.
Een anti slaapgas detectie sensor en melder is in bepaalde streken ook noodzakelijk.
Een anti inbraak deurvergrendeling is wel handig als je ergens de camper moet parkeren.
Een achteruitkijk camera is ook handig. Eigenlijk een zwenkbare om bij het achteruit rijden de fietsers op het fietspad nog te kunnen zien aankomen.
Automatisch bedienbare ruiten en centrale deurvergrendeling kunnen desgewenst ingebouwd worden.
De motor alleen voor langere ritten gebruiken zal hij lekkerder vinden. De korte afstanden (tot 50 km) kunnen wij nog wel op de meegebrachte fietsen afleggen.
Dat je tegen je medepassagiers moet zeggen dat je heel zuinig bent op je camper zullen ze in Zeeland wel gewoon vinden. Deze houding moet je dus buiten de provincie ook uitdragen.
Een campervriendelijk gedrag zal door de camper zeker op prijs gesteld worden. Daarom werden
wij meteen ook lid van de CCN!
Verder kun je van hem verwachten dat hij het prettig vindt dat hij vaak gewassen wordt en in de was gezet wordt vooral in het natte jaargetijde.
Bij het rijden zal vaker op de toerenteller gekeken moeten worden. Niet voor niets is die er ingebouwd.
Het maximum koppel van de motor bereikt hij op 2200 tpm.
Ook dient het voorschrift nageleefd te worden dat de pilootstoelen slechts gedraaid mogen worden als de handrem vrij is. Dit houdt wel in dat de camper wel tegen wegrijden beveiligd is door de wielblokken
of door het in een eerste versnelling of in zŽn achteruit te zetten.
Je moet je als baas dus ook campervriendelijk gedragen.
Welke houding verwacht je van je camper?
In eerste instantie dat hij start en rijdt. En dat hij het zal blijven doen zolang je hem goed te drinken en te smeren geeft.
Ook dat hij je goed rijcomfort en wooncomfort geeft onder warme en koude omstandigheden.
Het slaapcomfort zal nog verbeterd kunnen worden door extra voorzieningen zoals een extra matras of een extra deken.
Mijn mening in een mindmap overzicht hoe je een camper naar je zin kunt uitzoeken kun je hier lezen.
En hoe de mening van Gulli-vert is kun je op deze plaats vinden.
Verder Terug Naar boven Gullivert's Home Page