WAARDEN-EVALUATIE VOLGENS DE TRIZ-METHODE

Volgens de TRIZ-methode is mijn waarde voor mijn baas de uiteindelijke som van functies die hij van mij verkrijgt gedeeld door de moeite en kosten die hij moet voortbrengen om mij in leven te houden en mij te gebruiken.
Maar aangezien de uitkomst dus niet in een cijfer kan worden uitgedrukt zal volstaan worden met een opsomming van de soms subjectieve functies en ook de subjectieve moeite die hij zich moet getroosten.
Functies
Mobiliteit
Dat ik mobiel ben is vanzelfsprekend want ik ben een automobiel en mijn baas vergroot daarmee zijn mobiliteit. Hij neemt meestal de provinciale wegen als hij met mij op reis gaat en voorkomt vaak op deze manier de lange files of de drukke wegen zoals toen in Frankrijk waar je anders uren achter dezelfde vrachtauto moet rijden.
Als hij een grote stad nadert deponeert hij mij aan de rand van de stad en gaat hij met de fiets verder het centrum in.
Soms neemt hij de fiets mee en op zijn fiets ook nog zijn Nordic Walking poles zodat hij zijn energie kwijt kan in het vrije veld.
Dynamiek
Het is een dynamische wereld. Zo ben je kampeerauto en zo ben je een autobus en dan ben je weer eens op dezelfde dag vrachtauto of klusjesbus.
Maar af en toe denkt mijn baas dat hij achter zijn bureau in zijn werkkamer zit als hij met zijn laptop op de vergrote tafel en met Tiga op de achterbank zit.
Ook het rijden in bochtige straatjes op Cicilië tussen de Fiat 500's zie ik als geen probleem en de motorrijders die mij vlug wilden inhalen hadden nog ruimte links van me op de weg. Ook de haarspeldbochten kan ik zonder problemen nemen als ik ze maar ruim neem.
Onderkomen
Vooral als het regent vindt mijn baas dat hij in mij een goed onderkomen heeft met alles wat hij in huis heeft ook bij mij aan boord heeft in 20 m3, schaal 1 op 50 dus.
Personenvervoer
Normaal mag ik vier personen vervoeren, als ik korte eindjes rij neem ik een kind extra tussen de achter passagiers in.
Verhuiswagen
Ik kan 600 kg aan bagage vervoeren dus dat is 40 verhuisdozen van 15 kg, meestal zit ik voordien al tot de nok toe vol.
Vrachtvervoer
Naar de stort met 600 kg vracht of op expeditie naar Limburg, het blijft een volle bak.
Dozenvervoer
Indien het niet te grote dozen zijn kun je in mij toch nog heel veel dozen kwijt omdat ik toch minstens 10 m3 volume te verstouwen heb.
Palenvervoer
Dat ik meer dan vijf meter lange dunne palen kan vervoeren heb ik elders reeds vermeld. Ik leek toen op een orgelkast zei mijn baas, nadat hij die palen aan de zijkant van mij op het skirek had gebonden.
Platenvervoer
De grootste platen tot nu toe waren MDF-platen van 170 x 120 x 1,8 cm, drie stuks. En dat koste mij drie gordijnhaken die ik daardoor verloor. De medewerker bij Karwei die de platen verzaagde vroeg of het wel in de auto kon. Ik heb een camper zei mijn baas toen.
Tassenvervoer
Dat er heel veel tassen in mij kunnen is bij Ton's dochter ook bekend want zij neemt op haar (vlieg)reizen ook geen harde koffers meer mee sinds zij in het buitenland alleen een kleinere auto kon huren. Ik kan minstens 5m3 aan tassen stouwen mits ze niet zwaarder wegen dan 600 kg in totaal.
Fietsenvervoer
Drie grote mensen fietsen kan ik normaal achter op het rek plaatsen en als het moet kan ik nog wel drie kinderfietsen in mijn binnenste erbij vervoeren plus vier passagiers.
Hondenhok
Dat Tiga mij meer als hondenhotel betitelt is van wege de luxe die mijn baas voor hem over heeft. In de winter zorgt hij dat de temperatuur aangenaam blijft en op een hete zomerdag zoekt mijn baas een schaduw van een boom op als hij Tiga in mij achterlaat.
Klusjesbus
Bij het klussen neemt mijn baas behalve materialen natuurlijk nog extra gereedschap mee.
De materialen kunnen variëren van magazijn stellingen tot lampekappen. De langste staven die in mijn alkoof kunnen worden neergelegd zijn die van twee meter. En de langste staven die inwendig in mij kunnen worden vervoerd door ze via de rechtervoordeur naar achter toe te schuiven bedraagt 3,6 meter.
De gereedschappen variëren van gereedschapskisten en boormachines via zaagtafels tot 3 tons lieren.
Parkeren
Het parkeren in een parkeervak is geen probleem mits de ruimte 2 x 6 m is. Doordat er een grote schuifdeur in mijn zij is kunnen goederen toch gemakkelijk ingeladen/uitgeladen worden. Bij het fileparkeren is het iets lastiger vanwege mijn grotere draaicirkel maar is niet onoverkomelijk.
Doordat ik zo hoog ben en elegant groen van kleur ben val ik op een groot parkeerterrein van ver al op en hoeft mijn baas of bazin niet lang naar mij te zoeken.
Reizen
Het reizen met mij is een prettige zaak. Mijn baas en bazin zitten hoog over de daken van de lagere personenautos te kijken en kunnen door de grotere zijspiegels ook nog goed naar achter kijken.
Klimaatbeheersing
Of het buiten 35 graden is of -10 het binnenklimaat kan worden geregeld met de Air Conditioning en standkachel. Ook een regen periode van 36 uur is binnen zonder lekkages goed door te brengen. Je moet wel tegen een mistroostig landschap kunnen. Een zijwind van windkracht 9 heb ik nog kunnen doorstaan.
Commandowagen
Als meet/commandowagen kon ik de roeiwedstrijden goed van dienst zijn.
Nutsleverancier
In mijn inwendige ben ik de leverancier van licht, stroom en water. Ook met mijn GPS navigatie systeem kan ik mijn baas informatie geven waar hij zit.
Moeite en kosten
Verkrijgbaarheid
Na de beslissing om mijn soort camper te gaan aanschaffen was het toen in een maand tijd gelukt om mij via internet te vinden en van een partikulier te kopen.
Dat mijn soort nu door mijn camperfabrikant niet meer gemaakt wordt kan mijn waarde nu nog langer in stand houden.
Aankoopprijs
De aankoopprijs was redelijk vergeleken bij de prijzen van de professionele garages en camper verkopers.
Onderhoudskosten
Mijn onderhoudskosten vindt mijn baas redelijk aangezien hij mij goed onderhoudt en ook laat servicen.
Dat hij bij mij een nieuwe motor heeft laten inbouwen schrijft hij over vijf jaar af.
Instandhoudingsmoeite
Dat hij mij af en toe van binnen en van buiten moet schoonmaken vind hij niet erg. Mijn uiterlijk en innerlijk blijven dan in goede conditie.
Wegenbelasting
Dat ik geen 50000 km per jaar hoef te rijden hebben ze bij de wegenbelastingdienst goed gezien. Mijn baas betaalt slechts een fractie van het normaal verschuldigde bedrag per jaar en dat is conform het aantal kilometers dat ik rij.
Verzekering
De verzekering bij de ANWB is niet de aller goedkoopste maar aangezien mijn baas al veertig jaar lid is van die club heeft hij er toch vertrouwen in dat ze goed uitkeren bij schade. En tot nu toe hebben ze mijn dak direct helemaal vergoed.
Brandstofprijs
Dat de brandstofprijs zo hoog is betekent dat mijn baas niet tot het uiterste met mij moet gaan maar juist zuinig aan moet omspelen met mijn motorvermogen.
Extra uitrusting
Behalve de slinger voor de luifel en die voor de kist achter mijn trekhaak heb ik nog permanent een schopje voor noodgevallen en wat boordgereedschappen in mijn inwendige. Voor noodgevallen is er een verbandtrommeltje en een gevarendriehoek aan boord. In de kist onder de achterzitting zit nog reflecterende kleding te gebruiken bij pech langs de weg. Ook in de kist onder de achterbank bevinden zich verder nog twee etuis met onderdelen voor de gordijnen en wat kleiner gereedschap.
In verschillende plastic zakken
Dat Ton voor zijn laptop en camera's nog extra accessoires aan boord moet meenemen is voor hem een must en voor Toos en voor mij ballast.
Lidmaatschap camperclub
Ton is direct lid van de CCN geworden omdat hij ook van mening is dat er meerdere camperplaatsen in Nederland moeten zijn zoals in de ons omringende landen.
Toos is geen groepsmens wat camperen betreft en staat liever op de stilste plekken bij de rivier dan op de camping met z'n velen.
Verder Terug Naar boven Gullivert's Home Page
Idem+zijframe