FEITENKENNIS VS INZICHT-KENNIS

Met tips en trucs kun je je effectiever ontwikkelen en ontplooien.
In het eerste deel van je leven, je leerfase, heb je meestal nog niet in de gaten dat het niet alleen om de leerstof of feiten gaat. Dat merk je pas als je in je werkfase bezig bent onder de echte werkomstandigheden.
Het volledig kunnen ontplooien van ieder individu is niet alleen afhankelijk van zijn talenten
en eigenschappen maar ook afhankelijk van zijn opleiding en zijn omgeving.
Na je werkzame levensfase komt er een tijd dat je je ervaring en kennis weer terug kunt brengen bij
hen die het nog niet ervaren hebben, je wordt dan adviseur of begeleider, je bent dan in je adviesfase
beland.
Als je geen opleiding hebt genoten zul je de rest van je leven je minder snel kunnen ontwikkelen omdat
je de basisprincipes mist. Dit wordt in de figuur geïllustreerd door de laagste kromme die tot
het einde van je leven ver beneden die van de middenmoot zal blijven.
Heb je wel een opleiding genoten, dan scheelt dat heel veel aan kennis en andere mogelijkheden om je verder te
kunnen ontplooien.
Heb je talent om autodidactisch te kunnen leren dan kun je tegenwoordig via het web alles wat je weten wilt snel als kennis tot je nemen. Je kunt door combinatie van verschillende kennis tot nieuwe (bron)kennis komen zodat de wereld nieuwe kennis rijker zal worden.
Sommigen worden specialist en weten op hun vakgebied heel veel maar zijn op andere gebieden ver achter.
Anderen zijn heel oppervlakkig maar zijn van alle markten thuis.
Een specialisatie hebben is wel nuttig maar zonder snel in andere kennisdomeinen met andere specialisten te kunnen
communiceren leidt vaak tot miscommunicatie.
Zou je in het geval dat je net of bijna bent afgestudeerd bovendien de trukendoos om te versnellen
tegen zijn gekomen dan kun je snel omhoog stijgen in je ontwikkeling en al het mogelijke in je eruit
halen. Dit wordt geïllustreerd door de snel stijgende kromme, boven het donkerblauwe gebied, die naar
het maximale toeloopt.
Vooropgesteld dat je dit wilt natuurlijk. Want zonder ontwikkeling kun je ook leven maar misschien alleen
overleven en niet meer dan dat.
Als je wat later in je leven deze trukendoos hebt geopend dan kun je toch nog een inhaalslag maken door
de kennis die je hebt met de kennis uit de trukendoos te combineren zodat je kennis sneller stijgt. Dit wordt voorgesteld
door de dikkere gestippelde stijgende lijn, binnen het donkerblauwe gebied.
De bovenste kromme geeft aan hoe het maximum, indien je je van jongs af aan optimaal kunt
ontplooien, zich in de loop van je leven tot de andere ontwikkelingslijnen verhoudt.
Merk op dat onder senioren de mate van verschil in kennis veel groter is dan bij jongeren. Dit komt omdat onder senioren
sommige senioren verzuimen of niet meer in staat zijn om zich zowel geestelijk als lichamelijk in conditie te houden of door gebrek aan motivatie hun kennis niet in voldoende mate kunnen vermeerderen
Dat het in conditie blijven houden van je mentale capaciteiten niet alleen mogelijk is als je blijft oefenen, het is ook nog
steeds mogelijk om nieuwe dingen te blijven leren. Het enige wat je nodig hebt is een goede motivatie en een fysieke en
mentale gezondheid.
Want in deze eeuw kan men toch nog tot op hoge leeftijd zowel fysieke als mentale activiteiten
blijven uitoefenen door te blijven oefenen.
En natuurlijk zijn er steeds meer denk- en doe-hulpmiddelen te verkrijgen. Als je met taalles bezig bent kun je tegenwoordig interactief, met beeld en geluid een vreemde taal leren.
Voor een vliegopleiding kun je beslist ook eerst op een simulator de kneepjes leren. Als je met een tweede niveau
roeien bezig bent kun je via een video opname later zelf zien hoe het ging. Als je dus honderd wilt worden zal straks ook wel een interactief programma
voorhanden zijn hoe je dit kunt bereiken. Maar het willen bereiken is wel een voorwaarde.
Het is niet alleen het willen bereiken dat noodzakelijk is, het is ook noodzakelijk dat je de handelingen die nodig zijn uitvoert.
Meestal is een voortschrijdend inzicht in de kennis. Dus een kennisvermeerdering het gevolg.
Doe je de zaken waarmee je mee bezig bent met ijver en volle inzet en heb je daarin talent dan kan het na lange tijd een gelouterde kennis worden, waarbij je in dat kennisdomein
de vooraanstaande specialist wordt.