PECH LANGS DE WEG

Toos reed een keer mij van Zeist naar Zeeland terug. Net toen zij de bocht nam om de snelweg R'dam -Breda op te rijden voelde zij dat ze geen gas kon geven. Het gaspedaal had geen verbinding meer.Ton raadde haar aan om onder het viaduct langs de kant te gaan staan want het kon gaan regenen en de ANWB te gaan bellen. Dat deed ze dan en Ton gaf aan de ANWB zijn nummer door en vertelde dat hij met een VW camper met pech stond. Waar staat u vroeg die. Onder het viaduct. Welk nummer heeft het dichts bijzijnde hectometer bord? Ton liep er heen en belde het door. Ga achter de vangrail staan en wacht onze komst af. Dat deden ze, alleen Tiga bleef bij mij. Het was toen half negen.
Twintig minuten later arriveerde een takelwagen en de berijder probeerde eerst of hij bij de gasklep kon komen. Maar die zat achter een plaat verborgen en je kon er alleen bij als je die demonteerde op een brug.
Ik breng u naar het WW-station Breda en daar zal een monteur het euvel verhelpen. Ton reed in zijn stationnair toerental in mijn één de laadboom op en mijn voorwielen werden met een sjorband vastgezet. Tiga mocht in mij blijven maar Toos en Ton reden met de takelwagen mee tot het WW-station Breda, dat dicht bij Novotel gelegen was. De takelwagen had een cabine voor acht personen inclusief de chauffeur.
Ze werden in de wachtkamer van het station achtergelaten terwijl ik buiten moest blijven. Tiga werd door Ton vrij uitgelaten maar die ging meteen het hele terrein verkennen. Ton ging er natuurlijk achteraan totdat hij hem uiteindelijk in een hoek van het terrein terugvond.
Toen de monteur eindelijk kwam was het kwart voor tien. Hij had een moeilijke klus hiervoor gehad verontschuldigde hij zich.
Ton ging samen met de monteur onder mij staan toen ik niet op volle hoogte maar zo hoog opgehesen werd tot de fietsen bijna tegen een stang aankwamen, maar zij konden er goed bij onder mijn motor. De beschermplaat werd erafgehaald en toen zag de oudere, ervaren monteur dat de opsluitmoer, een M 6 moertje eraf gevallen was van de gashandel. Hij vond de moer nog terug want die was op een balkje blijven liggen. Hij monteerde een dubbele moer op de handel en ging toen de beschermplaat terugplaatsen.
Maar doordat die vervormd was kreeg hij het in zijn ééntje niet op zijn plaats terug om de bouten terug te plaatsen.
Ton bood zich aan om hem te helpen, hij vertelde aan de monteur dat hij bijna veertig jaar geleden ook drie maanden onder de autobussen in Barcelona had gestaan bij het service station van Tranvias de Barcelona toen hij stage liep.
Met z'n tweeën was het karwei zo geklaard.
Toen we uit Breda wegreden was het kwart voor elf en toen we in Goes aankwamen was het inmiddels middernacht.
Verder Terug Naar boven Gullivert's Home Page Idem+zijframe